Rozhovor o webu olomouc.eu pro časopis Veřejná správa

Rozhovor o webu olomouc.eu pro časopis Veřejná správa

Webové stránky statutárního města Olomouc uspěly u odborné poroty v soutěži Parádní web 2014. Jaká doporučení má Olomouc pro webové tvůrce, se dozvíte z rozhovoru s Janem Holpuchem.

 

Jak vznikala současná podoba webu?

Olomoucký portál je výsledkem zásadní rekonstrukce, kterou naše webová prezentace prošla v roce 2012. Předcházela jí soutěž na nový vizuální styl města a rovněž zprovoznění stránek zaměřených na turisty tourism.olomouc.eu. Samotná podoba portálu vzešla z výběrového řízení, ve kterém jsme kromě webdesignu poptávali i návrh obsahové struktury. Finální kód, prezentovaný obsah a rovněž redakční systém je už ale výstupem týmu zaměstnanců oddělení propagace a marketingu našeho magistrátu vedeného Pavlem Snášelem.

 

Design webu je díky praktickému hlavnímu boxu velmi účelný. Kdo ho navrhoval? A jak jste rozvrhovali strukturu tak rozsáhlého webu?

Měli jsme rámcovou představu o dvojím členění. To má jednak přirozenou stromovou hierarchii a dále jsou různé sekce výběrově nabízeny specifickým skupinám návštěvníků – občanům, rodinám, podnikatelům, turistům a médiím. Konkrétní struktura a grafické řešení ale vzešlo ze zmiňované soutěže, respektive vítězného návrhu, který je dílem olomouckého studia BastArt a jeho tehdejšího specialisty Radka Holíka. Struktura prezentace byla po několika měsících provozu na základě analýzy návštěvnosti a ohlasech uživatelů mírně upravena do své současné podoby.

 

Máte mobilní verzi webu, plánujete do budoucna zaintegrovat přístup pro uživatele s menšími displeji přímo do designu webu?

Je pravda, že mobilní verze je řešena jako samostatná prezentace a layout desktopových stránek není responzivní. Je to jedna z věcí, ke kterým se hodláme v budoucnu vrátit.

 

Chystáte v nejbližší době nějaké inovace a vylepšení? Plánujete větší využívání multimédií?

Asi nejaktuálnějším tématem je u nás v tuto chvíli příprava on-line videopřenosů z jednání zastupitelstva. Řadu dalších vylepšení připravujeme v oblasti elektronických služeb.

 

Web jich občanům nabízí celou řadu, o jakém rozšíření tedy uvažujete?

Rádi bychom letos zprovoznili systém on-line plateb za komunální odpad a vedeme debatu o zpřístupnění registru uzavřených smluv. Hlavní prostor ovšem vidíme v segmentu mobilních aplikací. Kromě navigačních a průvodcovských produktů zaměřených na turisty se jedná o zprovoznění mobilních plateb za parkování nebo zlepšení komfortu při pořízení elektronické jízdenky v MHD.

 

Co by podle nových trendů nemělo chybět na žádném webu města? Setkali jste se při zavádění elektronických služeb s nějakými potížemi?

V loňském roce se nám podařilo úspěšně publikovat rozklikávací rozpočet, který je přímo napojený na ekonomický systém magistrátu. Hospodaření měst, obcí, ale i státu je velikým tématem, takže jestli by na webu dnes něco nemělo chybět, bude to právě tohle. Pokud máme hovořit o potížích, paradoxně vycházejí ze snahy různých složek magistrátu prodat právě svoje výstupy a být na webu co možná nejviditelnější. Naše zkušenost je taková, že bez pevného vedení se homepage rychle zaplevelí nejrůznějšími bannery a upoutávkami a přestane být přehledná. Je to v jistém smyslu nikdy nekončící boj :-)

 

Internetové stránky pamatují i na nejnovější technologie, jako jsou například QR kódy, sociální sítě, Google Street View. Máte v tomhle směru pro obce nějaká doporučení?

Nepolevovat. Vývoj jde na poli e-marketingu dopředu natolik rychle, že webová prezentace vlastně nikdy není finální, nikdy není úplně hotová. V tomto ohledu se nám osvědčilo držet vlastní tým kmenových zaměstnanců: webmaster, vývojář, grafik, fotograf, kteří o web každodenně pečují.

 

Je účast na sociálních sítích pro město přínosem?

Nepochybně ano. Sociální sítě využíváme primárně při komunikaci s turisty. Facebookový profil našeho informačního centra má víc než devět tisíc „lajků“, na Instagramu je díky úžasným snímkům našeho fotografa Jana Andreáše přes tisíc sedm set fanoušků, což je v českém prostředí unikát.

 

RNDr. Jan Holpuch, Ph.D. působí jako konzultant v oblasti IT a e-marketingu a v minulém volebním období zastával post věcně příslušného náměstka primátora.

 

Jaká je budoucnost komunikace mezi úřadem a občany? Bude se ještě více orientovat na interaktivnost?

Těžko soudit. Osobně mám za to, že při prezentacích měst coby cílů cestovního ruchu bude postupně docházet k nasazení všech nástrojů, které běžně známe z komerčního marketingu. Vizuálně i technologicky tady vidím obrovský prostor a půjde „jen“ o to, kolik peněz a jak efektivně budou destinace schopny do svých internetových prezentací investovat. Pokud jde o weby samospráv, bude zcela přirozeně sílit tlak občanů dostat od svých úřadů podobný on-line komfort, jaký jim už dnes zcela běžně poskytují banky nebo mobilní operátoři. Elektronické bankovnictví přece není principiálně o nic méně citlivá agenda než stavební řízení nebo přehled plateb za psa. Není proto důvod kvůli nim „běhat“ na magistrát. Tady vidím obrovský prostor.

 

 Ivana Jungová, časopis Veřejná správa

2015-02-25T22:11:13+00:00 12. února 2015|